A társasházak könyvelése egy speciális terület, amely számos egyedi szabályozási és adminisztrációs követelményt tartalmaz. Ebben a cikkben áttekintjük a társasházi könyvelés alapjait, és megosztunk néhány fontos szempontot és gyakorlati tanácsot ezen a területen.
Társasházi könyvelés kialakítása során – a személyi jövedelemadó-bevallás adatigényén kívül, – tekintettel kell lenni a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvényben foglalt követelményekre is, azaz a társasház költségvetésével, annak felépítésével, tartalmával kapcsolatos előírásokkal. A társasházi könyvelést olyan részletezettségben kell elérhetővé tenni – és részletező nyilvántartásokkal kiegészíteni, – hogy lehetővé tegye a költségvetés felépítésének megfelelő pénzforgalmi adatok összeállítását.
Lakói egyenlegek ellenőrzése
Fontos része a társasházi könyvelésnek a lakók részére kiállított egyenlegek kezelése és ellenőrzése. Ez magában foglalja a közös költségek, a felújítási alapok és egyéb díjak számlázását és behajtását. Fontos, hogy ezeket a tranzakciókat pontosan és időben rögzítsük, és mindig átláthatóvá tegyük.
Költségvetés Készítése és Felülvizsgálata
A társasházaknak évente fel kell állítaniuk egy tulajdonsok által is elfogadott költségvetést. Ez segít tervezni és előre látni a jövőbeli kiadásokat, valamint nyomon követni a pénzügyi teljesítményt és az esetleges eltéréseket, melyeket később kompenzálni / felülírni / elhagyni lehet.
Adózási és Számviteli Előírások Betartása
A társasházaknak be kell tartaniuk az adózási és számviteli előírásokat, az egyszeres könyvitel szabályait, amelyek gyakran specifikusak és eltérőek az egyéb vállalkozásokétól. Könyvelőnknek naprakésznek kell lennie ezekben az előírásokban, hogy megfelelő adatokkal támasszuk alá a házak gazdasági működését.
Szakmai Segítség Igénybevétele
A társasházak könyvelése összetett és speciális terület, ezért gyakran ajánlott szakmai segítséget igénybe venni egy tapasztalt könyvelő vagy pénzügyi szakember részéről. Csapatunkban megbízható munkatársunk szerencsére rendelkezésre áll – pótolhatatlan csapattag, aki segíthet biztosítani a pontos és szabályozásnak megfelelő könyvelést.
Végül, de nem utolsó sorban tudomásul kell venni, hogy a társasház a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény hatálya alá tartozik, mint ún. egyéb szervezet. Ezért a társasházi könyvelésére vonatkozó sajátosságokra és a beszámoló készítésére vonatkozó előírásokat a 227/2000. (XII.19.) Korm. rendelet szabályainak megfelelően kell végrehajtani.